Bain odhaduje, že globálne tržby z predaja luxusného tovaru tento rok
dosiahnu 283 miliárd eur. To pri konštantných výmenných kurzoch
predstavuje nárast o 4 % v porovnaní s rokom 2019, posledným pred
vypuknutím pandémie.
Predaj v Spojených štátoch, ktoré tento rok predbehli Európu ako
najväčší trh s luxusnými výrobkami, podporil skorý začiatok očkovacej
kampane a rýchly rast miestnej spotreby. Dopyt v Číne, ktorá je
"motorom" luxusného priemyslu, zostal počas októbra silný aj napriek
obmedzeniam v niektorých oblastiach, keďže Číňania, ktorí nemohli
cestovať do zahraničia, nakupovali na svojom domácom trhu.
V Európe sa trh s luxusným tovarom ešte musí vrátiť na úroveň pred
pandémiou, čo môže trvať až do roku 2024 aj napriek oživeniu cestovania v
lete, dodala spoločnosť Bain, ktorej prognózy luxusný priemysel pozorne
sleduje.
Najväčší hráči v tomto odvetví, ako sú LVMH (Louis Vuitton Moët
Hennessy), Hermés a Kering, sa už výrazne zotavili z tzv. pandemickej
krízy a ich tržby sa už dostali nad úroveň z roku 2019, keďže blokády sa
uvoľňujú a obnovuje sa socializácia.
Minulý rok v dôsledku obmedzení na zastavenie pandémie celkový predaj v
tomto sektore klesol o 23 %, čo bol prvý pokles od roku 2009.
A hoci sa tržby spojené s medzinárodným cestovaním ešte nevrátili na
predpandemickú úroveň, luxusné značky sa zotavili aj vďaka tomu, že sa
zamerali na domácich spotrebiteľov, a to nielen v centrách luxusu, ale
aj v menších mestách. Podľa odhadov Bain sa noví zákazníci v tomto roku
budú podieľať približne 25 % na globálnom predaji luxusných produktov.
„Značky lákajú novú zákaznícku základňu pomocou silných
marketingových a on-line kampaní, zatiaľ čo existujúci zákazníci
nakupujú viac,“ povedala partnerka Bainu Federica Levatová, ktorá je spoluautorkou štúdie.